Hoe gezond is zalm..?

Hoe gezond is zalm..?

Hoe gezond is zalm..? Nou zo gezond dat de richtlijnen Goede Voeding adviseert om een keer per week vis te eten en bij voorkeur ‘vette’ vis. Vis is de belangrijkste bron van EPA en DHA. Dit zijn visvetzuren. Het wekelijks eten van vis levert gezondheidsvoordelen op.

Visvetzuren

Vis bevat een hoop voedingsstoffen die gezond zijn. De bekendste zijn de omega 3-vetzuren. Omega 3-vetzuren zijn meervoudige onverzadigde vetzuren. Hieronder vallen ALA, EPA en DHA. Dit zijn vetzuren die beschermen tegen hart -en vaatziekten. ALA is vooral terug te vinden in plantaardige oliën. Plantaardige oliën zijn o.a. lijnzaadolie, raapzaadolie en sojaolie.  EPA en DHA daarentegen zitten met name in vis en schaal -en schelpdieren. De witvis bevat ze in mindere maten dat vette vis. Dat betekent niet dat het een beter is dan het ander maar wel dat een gevarieerd voedingspatroon belangrijk is.

Vette vis en magere vis

Vette vis

Hoe gezond is zalm..? Misschien schrikt ‘vette’ je wel af maar dat is echt niet nodig! Het zijn allemaal ‘gezonde’ vetten die we juist hard nodig hebben. Zalm behoort ook tot de vettere vissoorten maar is nog steeds een mager voedingsmiddel. Verder behoren ook paling, makreel, haring, heilbot en sardines onder de vette vissoorten.  

Magere vis

Magere vis bevat minder dan 5% vet. Tot de magere vissoorten behoren o.a. tonijn, koolvis, kabeljauw, schelvis en tong. Zij bevatten dus minder vetten en zijn daardoor minder calorierijk.

Eiwitten in zalm

Zalm levert per 100 gram zo’n 20 gram eiwitten op. Huppakee, die zijn in de pocket. Eiwitten zijn de enige macronutriënten die zich tot een bouwstof mogen benoemen. Koolhydraten en vetten zijn brandstoffen. Alle cellen in ons lichaam bevatten eiwitten. Hierbij kan je denken aan je spieren, organen, het zenuwstelsel, botten en het bloed. Je kan je dus wel voorstellen hoe belangrijk het is dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt, wil je dat je lijf goed functioneert. Daarnaast zorgen eiwitten ervoor dat je langer verzadigd blijft ten opzichte van koolhydraten en is het een onderdeel van enzymen. Enzymen zijn o.a. betrokken bij verschillende processen in de spijsvertering. Wil je dus gewicht verliezen dan zouden eiwitten daar nog weleens een goede bijdrage aan kunnen leveren. Mits je er niet te veel of te weinig van neemt.

Weetje
  • Gerookte zalm staat bovenaan de top 10 van meeste gekochte vissoorten in Nederland.
  • In Nederland eet 34% van de volwassenen 1 keer per week vis
Hoe gezond is zalm..?
Back To Top