KOMKOMMERTIJD

KOMKOMMERTIJD

De zomer is inmiddels alweer aangebroken en dat betekent dat we de ‘komkommertijd’ in gaan. Scholen gaan dicht, mensen vieren vakantie en er zijn minder nieuwtjes dan normaal. Deze periode draagt bij aan het ontstaan van de Nationale Komkommerdag in 2010. De komkommer valt onder de Cucurbitaceae. In deze groep vallen ook de courgette, meloenen, pompoenen en augurken.  

De schil

De komkommer kan prima gegeten worden met en zonder schil. Maar wist jij al dat juist de schil veel vezels, vitaminen en mineralen bevat? Vezels leveren een positieve bijdrage aan je darmgezondheid.

De vitamines

Vooral de schil levert dus vitamines en mineralen. Een komkommer is rijk aan vitamine C, B en K. Dit zijn belangrijke vitaminen die een positieve bijdrage leveren aan de botgezondheid, een gezonde huid en bepaalde antioxidanten beschermen tegen hartziekten. Het heeft een positieve invloed op het cholesterolgehalte. Daarom is het verstandig om natuurlijk de komkommer eerst goed af te spoelen en dan te eten met schil. 

Hydratatie

Het is belangrijk om gehydrateerd te blijven en zeker in de zomerperiode. Een komkommer is een goede dorstlesser en aanvulling voor wat vocht in jouw lijf. Hij bestaat namelijk voor 95% uit water. Wat dacht je van een lekkere groene smoothie met komkommer en munt?

Je adem

Heb jij weleens last van een slechte adem? Dan zou je een komkommer in plakjes kunnen snijden en dit onder je tong kunnen leggen voor ongeveer 30 seconde. Dit kan je speekselklieren stimuleren. Hierdoor zal je mond minder droog zijn en wordt de slechte adem verminderd. 

Weetje

Komkommer staat in de top 10 meest gegeten groente in Nederland.  Een komkommer is hoog gevoelig voor ethyleen. Er wordt daarom geadviseerd een komkommer niet bij oranje en gele groente te bewaren. Ethyleen wordt van nature geproduceerd door bepaalde groente en fruit. Wanneer bepaalde producten met deze stof in aanmerking komen wordt het rijpingsproces versneld.

Back To Top